نتایج بیشتری یافت نشد

  • Marcoverse Marcoverse
  • توسط
  • سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

بازی ویدئو گیم فیفا | بررسی تاریخچه این فرنچایز محبوب + پیشرفت‌های آخرین نسخه

 شروع سیر تکاملی و انقلابی بازی ویدئو گیم فیفا

فرنچایز بازی ویدئو گیم فیفا به باور بسیاری از گیمرهای حال حاضر و نسل گذشته و همچنین کارشناسان صنعت گیم یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در ژانر ورزشی است. بازی ویدئو گیم فیفا همواره به این مشهور است که با گرافیک سطح بالا و خصوصیات خیره‌کننده حضور مجازی شما را در استادیوم ممکن می‌کند. از زمان عرضه نخستین قسمت این بازی موسوم به فیفا 94 در تابستان سال 1993 میلادی (1372 شمسی)، فیفا هر ساله میزبان علاقه‌مندان بیشتری بر روی کنسول‌ها و پلتفرم‌های مختلف بوده است.

از زمان کنسول‌های 12 بیتی سگا و سوپر نینتندو تا جدیدترین و پیشرفته‌ترین نسل کنسول‌های بازی یعنی دستگاه‌های نسل نهمی، فرنچایز فیفا موفق شده تا تجربه‌ای لذت‌بخش از ورزش پرهیجان و دوست‌داشتنی فوتبال را به طرفداران خود هدیه کند.

شجره‌نامه بازی ویدئو گیم فیفا

بازی فیفا ساخته شرکت الکترونیک آرتز در این سیر تاریخی خود روزهای بسیار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. به طوری که همواره این گیم با رقیب دیرینه و سنتی خود یعنی PES مقایسه می‌شود. گاهی اوقات بازی ویدئو گیم فیفا یکه‌تاز بوده و گاهی اوقات هم دچار کمبودهایی شده اما به باور بسیاری همواره نوعی برتری خاص، محسوس و قابل توجه از هر نظر نسبت به PES دارد. حال این فرنچایز محبوب به ایستگاه فیفا 22 رسیده است که می‌توان گفت یک نسخه مشترک بین نسل هشتم و نهم به شمار می‌آید. در ادامه به سیر تکامل این سری بازی‌ها نگاهی می‌اندازیم.

بازی ویدئو گیم فیفا 94؛ پدربزرگ فیفا

فیفا 94 با نام " فوتبال بین‌المللی فیفا" در ماه دسامبر سال 1993 به بازار عرضه شد. این نسخه به دلیل استفاده از فناوری ایزومتریک در آن زمان بسیار پیشرفته به حساب می‌آمد. در فیفا 94 تنها تیم‌هایی ملی قابلیت برگزاری یک مسابقه را داشتند و هرگز از نام بازیکنان واقعی استفاده نمی‌شد.

فیفا 96؛ گام‌هایی هر چند کوچک اما موثر برای بهبود گرافیکی بازی

بازی فیفا 96 از سری قسمت‌های بازی ویدئو گیم فیفا است که در 30 سپتامبر سال 1995 منتشر شد و در آن زمان رکورد فروش در کشور انگلستان را شکست. فیفا 96 در آن زمان از فناوری گرافیک سه بعدی “Stadium Virtual” استفاده می‌کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

فیفا 98؛ پیش به سوی جام جهانی

در نسخه فیفا 98 و در حالت "Road to World Cup" همه 172 تیم ملی ثبت شده در این بازی حضور داشتند. این نسخه ویژه بازی فیفا در روز 8 نوامبر سال 1997با تصویر دیوید بکهام بر روی جلد خود منتشر شد. این نخستین قسمت از فرنچایز فیفا بود که مجوز استفاده از موسیقی متن گروه‌های موسیقی محبوب آن دوران را داشت.

فیفا 2003؛ سلام EA به کنسول ایکس باکس

بازی فیفا 2003 دهمین بازی از این مجموعه بازی به شمار می‌آید. فیفا 2003 در پنجم نوامبر سال 2002 منتشر شد. گرافیک این نسخه با نسخه‌هایی جدیدتر از بازیکنان و همچنین حالت قهرمانی باشگاهی، تغییر شکل پیدا کرده بود.

فیفا 2006؛ افزودن بر امکانات کنترل بازیکنان

فیفا 2006 توسط تیم فنی توسعه‌دهنده این بازی در تاریخ 4 اکتبر سال 2005 به بازار عرضه شد. در این قسمت شاهد تغییراتی اساسی در نحوه کنترل کردن بازیکنان در داخل زمین بودیم. یکی از خصوصیات قابل توجه این نسخه ویژگی “team chemistry” بود.

فیفا11؛ عنوانی رکوردشکن با کسب 2 میلیون رای در مراسم جوایز جوی استیک

فیفا 11 بعد از رکوردشکنی 2 میلیونی در مراسم جوایز جوی استیک به عنوان " برترین بازی ورزشی سال" انتخاب شد. فیفا 11 که در تاریخ 1 اکتبر سال 2010 در اروپا منتشر شد، برای نخستین بار به بازیکنان این اجازه را می‌داد که به عنوان دروازه‌بان ایفای نقش کنند. فیفا 11 اما تنها به مواردی که ذکر کردیم، محدود نبود. این نسخه دارای حالتی به نام Career Mode بود که در آن بازیکن می‌توانست هدایت تیم را بر عهده بگیرد. تکنیک‌های دریبلینگ نیز در این نسخه ارتقای قابل توجهی داشت.

فیفا 14؛ جرقه‌های پیشرفت هوش مصنوعی

در فیفا 14، تنوع استادیوم‌ها کم کم خود را نشان می‌داد. این نسخه که در 26 سپتامبر سال 2013 منتشر شد در کنسول‌هایی مانند PlayStation 4 و XBox One قابل اجرا بود. بازی فیفا 14 به عنوان یکی از بهترین نسخه‌های بازی ویدئو گیم فیفا از موتور هوشمندی استفاده می‌کرد که به معنای تغییر شرایط آب و هوایی و هر چه هوشمندتر شدن بازی بود.

فیفا 20

در این نسخه الکترونیک آرتز حالت جدیدی به نام Fifa Volta را به این مجموعه بازی‌ها اضافه کرد که نسخه جدید از فیفا استریت به شمار می‌آمد. در این قسمت شما می‌توانید به راحتی یک کاراکتر طراحی کنید و از آن در مسابقات درون سالن استفاده کنید.

فیفا 21؛ بیست و هشتمین نسخه بازی ویدئو گیم فیفا

بازی فیفا 21 بیست و هشتمین نسخه از این سری بازی‌ها بود که توسط کمپانی الکترونیک آرتز منتشر شد. بازیکنانی مانند مسی و رونالدو به ترتیب با رنک 93 و 92 همچنان از برترین‌های این قسمت به شمار می‌آیند. برای مثال رابرت لواندوفکسی، مهاجم لهستانی باشگاه بایرن مونیخ و نیمار، این فوق ستاره برزیلی از بازیکنان افسانه‌ای به شمار می‌روند.

ایستگاه فیفا 22؛ تحول در گیم‌پلی و افزایش تاکتیک‌های مربیان

آخرین نسخه بازی ویدئو گیم فیفا، فیفا 22 است که می‌توانید به راحتی در آن تغییرات چشمگیر در گیم‌پلی بازی را ببینید. در این نسخه از فناوری موسوم به HyperMotion در دیدارهای دوستانه و تورنمنت‌ها استفاده می‌شود. این قابلیت تنها در سری‌های جدید کنسول ایکس باکس یعنی سری ایکس و اس و همچنین پلی استیشن 5 پشتیبانی می‌شود.

ارتقای بخش Career Mode؛ نوید بازگشت به روزهای طلایی

Career Mode از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین مودهای بازی ویدئو گیم فیفا است که متاسفانه اما در چند سال اخیر چندان مورد توجه تیم سازندگان قرار نگرفته بود. اما فیفا 22 تغییراتی بنیادین را در این آیتم ایجاد کرد که از جمله آن می‌توانیم به طراحی یک باشگاه خصوصی اشاره کنیم. تنها کاری که لازم است انجام دهید، انتخاب این گزینه و سپس تعیین نامی دلخواه برای باشگاه خودتان است. در این جا می‌توانید به سلیقه خود لباس‌های اول و دوم خود را طراحی کنید. همچنین می‌توانید از ترکیبی از بازیکنان جوان و یا باتجربه نیز استفاده کنید و سفری ماجراجویانه به تورنمنت‌های مختلف این بازی داشته باشید.

تغییرات مربوط به بخش آلتیمیت تیم؛ تغییری که باب طبع گیمرهای حرفه‌ای است

از جمله مهم‌ترین تحولاتی که در بخش آلتیمیت تیم ایجاد شده است، تغییر کلی ساختار رقابت‌های Fut Champions است. این مسابقات که بالاترین سطح از مسابقات آلتیمیت تیم هستند، با ساختار نوپای خود به شما تعداد مشخصی شانس برای ورود به رقابت‌های پلی آف می‌دهند.

گرافیک چشم‌نواز و مثال‌زدنی

گرافیک بازی ویدئو گیم فیفا 22 را به جرات می‌توانیم یک تجربه تمام‌عیار و با نهایت کیفیت بدانیم. استفاده از کنسول‌های نسل نهمی و همچنین به‌کارگیری مواردی مانند سیستم جدید انیمیشن‌ها سبب شدند تا جذابیت‌های بصری این نسخه بیش از گذشته به چشم ما بیایند.

از جمله این بهبودهای گرافیکی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

حرکات نرم‌تر بازیکنان در کنار طراحی بسیار خوب چهره، حس واقعیت را به شما منتقل می‌کند

بهبود طراحی ظاهر ورزشگاه‌ها و همچنین تماشاگران

ساخت انیمیشن‌های باکیفیت آغازیت بازی برای لیگ‌های مختلف

صداگذاری‌های مناسب برای تشویق تماشاگران

ساخت یک سیستم جدید برای دروازه‌بانان

سیستم جدید دورازه‌بانی در آخرین نسخه این فرنچایز یعنی بازی ویدئو گیم فیفا هوش مصنوعی را در آخرین خط دفاعی به بالاترین سطح ممکن می‌رساند. گرفتن و یا مهار شوت‌ها بهتر و تصمیم‌گیری‌ها نیز هوشمندانه‌تر و مطمئن‌تر انجام شده است. خصوصیت پوزیشن جدید مانند دنیای واقعی دروازه‌بانان است و می‌توانید در این نسخه شاهد واکنش‌های سریع و به موقع آن‌ها در طول بازی باشید.

فیزیک واقعی‌تر توپ مسابقه

بهبودهای فیفا 22 در مقایسه با نسخه‌های پیشین این بار طراحی توپ در مسابقات ورزشیی را به سطح تازه‌ای رسانده است. شکل ظاهری توپ کاملا واقع‌گرایانه است. به عنوان مثال پارامترهای مربوط به توپ مانند سرعت، چرخش، نیروی کششی، نیروی اصطکاک روی زمین و به طور کلی هرگونه لمس، شوت، پاس و دریبل تماما به دنیای واقعی شباهت دارد.

آپشن سرعت انفجاری یا Explosive Sprint

سرعت انفجاری، از جدیدترین مکانیسم‌های گیم‌پلی در بازی به شمار می‌آید که می‌تواند به صورت کلی فضای جذابی را برای موقعیت‌های تک به تک با دروازه‌بان ایجاد کند. با استفاده از چنین قابلیتی در زمان دریبل زدن و یا دفاع، شما شتاب بیشتری خواهید داشت. می‌توایند به راحتی حریفان را به سمت خود بکشید و زمان صحیح را به منظور تعیین سرعت کامل برای فرار از مدافعان و همچنین کشاندن تیم خودتان به فاز حمله تعیین کنید.

با بهترین تاکتیک‌های هجومی به استقبال حریفان خود بروید

در فیفا 22 گیمرها می‌توانند ارنج تیم خود را با استفاده از تاکتیک‌هایی که به شما در کنترل بیشتر بازی فیفا کمک می‌کنند، تنظیم کنید. شما می‌توانید به راحتی توپ را در زمین خود نگه دارید و به سرعت بازی کنید. و یا اینکه یک حمله سریع علیه حریف خود را برنامه‌ریزی کنید.

صداگذاری بازی فیفا 22؛ کیفیت بالا و اتمسفر جذاب بازی 

سری بازی‌های ویدئو گیم فیفا همواره به لحاظ صداگذاری و موسیقی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند که این بار هم این موضوع مستثنی نیست. به صورت کلی صداگذاری و جو استادیوم‌ها بسیار خوب است. از طرفی گزارشگر بازی نیز تحلیل‌های فنی بسیار خوبی دارد. موسیقی بازی حرف ندارد و قطعا اگر از طرفداران قدیمی این فرنچایز محبوب باشید، حتما تعدادی از این موسیقی‌ها را در پلی‌لیست خود دارید.

حتی در برخی مواقع می‌توانید صدای داد و فریاد بازیکنان را بشنوید که این موضوع می‌تواند در القای جو واقعی به مخاطب تاثیر بسیار بالایی داشته باشد. تماشاگران نیز از شعارهای بیشتری استفاده می‌کنند که در شور و حرارت بازی بسیار موثر است.

آیتم Player Career

Player Career دقیقا همان چیزی است که ما قبل‌تر در بازی پی اس تحت عنوان Become a Pro شاهد آن بودیم. اما با این تفاوت که این بار در بازی ویدئو گیم فیفا شما کنترل یک بازیکن تازه‌وارد را به عهده خواهید داشت می‌توانید تمام جزئیات ظاهری مربوط به آن را ترکیب‌بندی کنید.

بازیکنان اسطوره‌ای فیفا 22 این بار کدام بازیکنان هستند

به هر حال هر سال که می‌گذرد بسیاری از بازیکنان متاسفانه از مستطیل سبز خداحافظی می‌کنند. کمپانی الکترونیک آرتس این فرصت را غنیمت شمرده و این بازیکنان را به عنوان اسطوره‌ به سری بازی‌های این فرنچایز محبوب اضافه می‌کند. این موضوع به نحوی است که در سال گذشته و همزمان با انتشار بازی، ما شاهد اضافه شدن 11 اسطوره جدید از جمله اشلی کول و ساموئل اتوئو بودیم.

اما با این حال در طی دو سال گذشته شاهد کنار رفتن بسیاری دیگر از تاپ پلیرها نیز بودیم که از مهم‌ترین این افراد می‌توانیم به داوید وییا، وین رونی و همچنین ایکر کاسیاس اشاره کنیم. این احتمال وجود دارد که این چهره‌ها دوباره به جمع اسطوره‌های بازی ویدئو گیم فیفا 22 اضافه شوند، اما در حال حاضر، تنها 9 بازیکن برای کسب این عنوان به صورت غیر رسمی تایید شده‌اند. احتمال می‌رود که تعداد این بازیکنان تا زمان عرضه رسمی، بیشتر شود.

حجم بازی فیفا 22؛ با کنسول‌های نسل نهمی پرسرعت دیگر نگران نباشید

یکی از خصوصیات اصلی کنسول‌های نسل نهمی، برخورداری از حافظه پرسرعت SSD است که به کاربران اجازه می‌دهد تنها در کمتر از یک دقیقه بازی‌های سنگین را بر روی سیستم خود اجرا کنند. با این حال یکی از مسائلی که برای بسیاری از کاربران مشکل‌ساز شده است، حجم بازی‌ها است. به عنوان مثال اگر شما در حال حاضر سه عنوان بازی مانند Call of Duty: Black Ops Cold War، Modern Warfare و همچنین Warzone را روی کنسول نسل نهمی خود داشته باشید و قصد دارید تا آن‌ها را به صورت کامل نصب کنید، عملا چیزی نزدیک به 500 گیگابایت از حافظه داخلی اشغال خواهد شد.

سازندگان درباره حجم این بازی چه تدابیری اندیشیده‌اند

سازندگان این عنوان ورزشی جدید با توجه به موضوع افزایش حجم بازی‌ها برای عده بسیاری از کاربران، سعی کرده‌اند تا در زمینه بهبودهایی را ایجاد کنند. به این شکل که شما بعد از خرید بازی، تنها 50 گیگابایت حافظه در کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و همچنین اس نیاز خواهید داشت.

چه آینده‌ای پیش روی فرنچایز محبوب فیفا است

بعد از نزدیک به سی سال همکاری موفق بین کمپانی الکترونیک آرتز و فدراسیون جهانی فوتبال رابطه آن‌ها به دلیل خواسته‌های جدید مطرح شده از سوی فیفا و درخواست مبلغ بیشتر از قرارداد قبلی در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. بر اساس گزارش‌هایی که در این باره منتشر شده است، فدراسیون جهانی فوتبال برای صدور حق استفاده از عنوان " فیفا" ، مبلغ 2.5 میلیارد دلار را برای چهار سال از این کمپانی طلب کرده است.

آینده قرارداد و رابطه میان این EA و FIFA چگونه خواهد بود

با در نظر گرفتن تمامی مواردی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، بعد از قطع همکاری میان کمپانی الکترونیک آرتز و فیفا، شواهد بیانگر آن است که هیچ یک از این دو از ساخت بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال دست نخواهند کشید و به توسعه بازی ورزشی سالیانه خود تحت عنوان EA Sports FC ادامه خواهند داد.

بازی ویدئو گیم فیفا؛ از پرطرفدارترین عناوین ورزشی صنعت گیم در دنیا

گیم پلی متفاوت به همراه هوش مصنوعی پیشرفته، طراحی حدود 4000 انیمیشن جدید، پرداختن به جزئیات ظاهری بازیکنان و همچنین تغییر در بخش‌هایی مانند Career Mode و Ultimate Team بسیاری از طرفداران مجموعه بازی‌های فیفا و حتی طرفداران فرنچایز رقیب یعنی pes را نیز شگفت‌زده کرد. فیفا از سال دیگر به احتمال فراوان تغییر نام خواهد داد.

اخبار مربوط به کشمکش میان الکترونیک آرتز و فیفا روندی جدید را به تماشاگران وعده می‌دهد و به احتمال زیاد امسال در کمپانی فیفا شاهد تاسیس یک دفتر جدید باشیم. در این روزهای داغ فوتبالی، بازی ویدئو گیم فیفا به نوعی شاید بتوان گفت تنها انتخاب شما در دنیای بازی‌های ویدیویی برای نزدیک شدن به حس و حال واقعی این ورزش هیجان‌انگیز است.

بالاترین هیجان و کسب جوایز در مسابقات بازی های آنلاین مارکوورس

مارکوورس نقطه عطفی در صنعت بازی‌های آنلاین در ایران است. ما پلتفرم مارکوورس را به‌‌گونه‌ای توسعه داده‌ایم که مسابقات بازی های آنلاین در حالت اتوماسیون کامل برگزار شوند. این باعث پیشگیری از هرگونه خطای انسانی می‌شود. همچنین تمامی مراحل و اقدامات مربوط به مسابقات از جمله گروه‌بندی و سهم‌بندی خودکارسازی شده‌اند.

مارکوورس امکان تماشای مسابقات را برای بینندگان مختلف در سراسر دنیا فراهم کرده است. ما همچنین تمامی نیازهای گیمرها را در تمامی سطوح فراهم کرده‌ایم. شما می‌توانید انواع جم‌ها، گیفت کارت‌ها و آیتم‌های مختلف بازی‌های محبوب را نیز به کاربران این پلتفرم و علاقمندان بازی‌های ویدئویی و آنلاین عرضه می‌کنیم. برای حضور در مسابقات بازی های آنلاین مارکوورس می‌توانید همین الان در بخش مسابقات در رقابت بازی مورد نظر خود ثبت نام کنید.


Marcoverse

مارکوورس نقطه عطف صنعت بازی در ایران. در مارکوورس دنیایی از سرگرمی هاست که نه تنها مرجعی برای برگزاری رویداد های مسابقه است، درون خود دارای یک ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوورس قرار دهید؟