نتایج بیشتری یافت نشد

Esports چیست | صفر تا صد ورزش های الکترونیک را بشناسید

رویداد جهانی Esports؛ جام‌جهانی صنعت گیم

صنعت گیم یک صنعت پرطرفدار در بین جوانان و دوست‌داران بازی‌های ویدیویی است. بسیاری از افراد بازی‌های ویدیویی را برای تفریح و پرکردن اوغات فراغت خود انجام می‌دهند اما برخی گیمرها هستند که بازی‌های ویدیویی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و انجام بازی‌های ویدیویی شغل آن‌ها است. این افراد هر ساله در سری مسابقات Esports با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در پایان در صورت برنده‌ شدن، جوایزی را از آن خود می‌کنند. در این به مطلب بررسی می‌کنیم که Esports چیست و در چه شرایطی برگزار می‌شود.

تاریخچه Esports چیست ؛ رویدادی با قدمت 50 ساله!

اولین بار در سال 1972 بود که رویداد مسابقات بازی‌های کامپیوتری با بازی Space War برگزار شد. در هشت سال بعد یعنی در سال 1980، شرکت Atari یک رویداد با تمرکز بر بازی Space Invaders را با بیش از 10 هزار شرکت‌کننده برگزار کرد.

رویداد Esports باعث شد که صنعت بازی‌های ویدیویی از یک صنعت سرگمی به یک صنعت حرفه‌ای و پول‌ساز تبدیل شود. تا سال 2000 میلادی، محدودیت خاصی برای حضور در Esports وجود نداشت و تمام گیمرهای آماتور با پرداخت کمی پول می‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند. شرکت کردن گیمرهای آماتور در این مسابقات باعث شده بود که هرساله کیفیت مسابقات کاهش یابد و از جذابیت آن کاسته شود.

در سال 2000 بود که برگزارکنندگان Esports تصمیم گرفتند قوانین مسابقات را تغییر دهند و فقط به گیمرهایی که در سطح جهان شناخته شده هستند، اجازه حضور در Esports را بدهند. از سال 2000 میلادی بیشتر مسابقات به‌صورت تیمی برگزار می‌شود و رشته‌های انفرادی بسیار کم هستند.

رویداد Esports چیست

احتمالا سوالی که ممکن است در ذهن شما شکل گرفته باشد این است که رویداد Esports چیست و به چه معروف است؟ مسابقات Esports را می‌توان المپیک صنعت گیم نامید. در مسابقات Esports گیمرها در بازی‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. مسابقات Esports در سطح جهانی برگزار می‌شود و گیمرهایی که در این مسابقات حضور دارند، از بین بهترین گیمرهای جهان در رشته خود انتخاب می‌شوند.

رقابت در این مسابقات در دسته انفرادی و گروهی انجام می‌شود. در این مسابقات برخی بازی‌ها به‌صورت انفرادی و برخی دیگر به‌‌صورت گروهی برگزار می‌شود. برای مثال بازی فیفا که یک بازی مسابقه فوتبال است، در رشته بازی‌های انفرادی و بازی کانتر استرایک در دسته بازی‌های گروهی قرار می‌گیرد. 

هدف از انجام این مسابقات علاوه‌ بر کسب درآمد برای برگزارکنندگان و گیمرها، ایجاد جذابیت برای افراد عادی و افزایش جذابیت صنعت گیم برای آن‌ها است. برگزارکنندگان مسابقات Esports، با برگزاری هر ساله این رویداد باعث می‌شوند که بازی‌های جذاب و ترند هر سال، طرفداران زیادی پیدا کند؛ چرا که تمام بازی‌هایی که قابلیت بازی به‌صورت آنلاین و چندنفره را دارند، در این مسابقات می‌توانند حضور داشته باشند.

شرایط برگزاری Esports چیست

مسابقات Esports با هدف اصلی کسب درآمد و ایجاد رقابت بین گیمرهای حرفه ای برگزار می‌شود. معمولا برای برندگان مسابقات این رویداد، جوایز بزرگی در نظر گرفته می‌شود. به همین علت بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای، هر ساله زمان زیادی را صرف تمرین و بهبود تمرکز و تکنیک‌های خود در بازی‌های ویدیویی می‌کنند.

در لیگ بازی‌هایی که به‌صورت گروهی برگزار می‌شود، تیم‌ها دارای چندین بازیکن حرفه‌ای هستند. برخی گروه‌ها در بسیاری از لیگ‌های دیگر نیز دارای تیم هستند و فقط در یک لیگ به رقابت نمی‌پردازند. لیگ‌های این بازی براساس عنوان بازی انتخاب می‌شود. برای مثال گروهی از گیمرها در لیگ بازی کالاف دیوتی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

کدام گیمرها در Esports شرکت می‌کنند

مهم‌ترین قسمت مسابقات Esports، شرکت‌کنندگان در این مسابقات هستند. گیمرهایی که قرار است در سخت‌ترین رقابت عمر خود با بهترین‌های جهان مبارزه و رقابت کنند. استعداد و توانایی گیمرهای Esports اهمیت زیادی دارد؛ چرا که در صورت ناتوانی این گیمرها، تیم آن‌ها دچار شکست می‌شود. 

سطح رقابت در مسابقات Esports بسیار بالا است و به همین علت باید گیمرهایی در این مسابقات شرکت کنند که توانایی رقابت با بهترین های جهان را داشته باشند. عموما گیمرها به سه روش تیمی، انفرادی و کشوری در این مسابقات حاضر می‌شوند. انتخاب گیمر‌های هر تیم برعهده سرپرست آن تیم است تا بتواند بهترین گیمرهای رشته موردنظر را پیدا کرده و آن‌ها را عضو تیم کند.

مسابقات Esports اهمیت زیادی برای بسیاری از گیمرها در کشورهای خارجی دارد. در کشور آمریکا بیش از 600 کالج، تیم مسابقات Esports خود را تشکیل داد‌ه‌اند. همچنین این کالج‌ها به گیمرهای حرفه‌ای بورسیه تحصیلی برای تحصیل در کالج خود می‌دهند. یکی از اسپانسرهای مسابقات Esports اعلام کرده است که تصمیم دارد مسابقات Esports را در بیش از 19 هزار و 500 دبیرستان آمریکا برگزار کند.

چه بازی‌هایی در Esports حضور دارند

بازی‌های بسیاری در مسابقات Esports مانند پابجی، پابجی موبایل، League of Legends، کانتر استرایک، فیفا، PES، دوتا، کالاف دیوتی، Overwatch، Rocket League و Madden NFL حضور دارند. معیار اصلی انتخاب بازی ها برای رویداد Esports، محبوبیت و قابلیت بازی چندنفره آن‌ها است.

جذابیت بازی‌ها یکی از مولفه‌های اصلی برای ورود به رویداد Esports است؛ چرا که اگر بازی موردنظر جذابیت کافی را نداشته باشد، تماشاگران از این مسابقات لذت نمی‌برند و تعداد بیننده‌های مسابقات کاهش پیدا می‌کند. کاهش تماشاگران نیز می‌تواند منجر به کاهش درآمد برگزارکنندگان شود.

در سال های اخیر بازی‌های زیادی که محبوبیت زیادی بین گیمر‌ها پیدا کرده بودند، توانستند وارد رویداد Esports بشوند. برای مثال بازی Rocket League که در سال‌های اخیر بین گیمرها محبوب شده بود، توانست به مسابقات Rocket League راه پیدا کند. ژانر بازی‌هایی که در رویداد Esports هستند عبارت است از:

First Person Shooter

Real Time Strategy

Multiplayer Online Battle Arena

Digital Collectible Card Games

روش‌های تماشای Esports

رویداد Esports توسط بسیاری از سرویس‌های استریم آنلاین مانند Twitch و Yotube به‌صورت زنده پخش می‌شود. پخش زنده این رویداد برای برگزارکنندگان از نظر کسب درآمد اهمیت زیادی دارد؛ چرا که باعث می‌شود با افزایش بینندگان این رویداد، ‌اسپانسرهای تبلیغاتی پول بیشتری به برگزارکنندگان Esports بدهند. همچنین با پخش زنده این رویداد گیمرهای ناشناخته می توانند شناخته شوند و طرفداران خود را پیدا کنند. شما می‌توانید رویداد Esports را به‌صورت رایگان از سرویس‌های Youtube و Twitch مشاهده کنید.

با رشد هر ساله رویداد Esports، شرکت‌های تلویزیونی مانند SyFy، ESPN و TBS در چند سال اخیر تصمیم به پخش این مسابقات گرفته‌اند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برگزارکنندگان لیگ‌ ورزشی NBA در آمریکا، که خود این لیگ یکی از بزرگ‌ترین و پول‌سازترین لیگ‌های ورزشی دنیا است، در رویداد Esports سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آمار دنبال‌کنندگان رویداد Esports

جام‌جهانی بازی‌های ویدیویی یا Esports مانند جام‌جهانی فوتبال دارای بینندگان زیادی است. طبق آمار سال 2018 این رویداد را چیزی در حدود 380 میلیون نفر تماشا کردند. در حدود 165 میلیون نفر هم مسابقات Esports را به‌صورت کامل دنبال کردند و بیشترین تماشگران این رویداد از کشورهای آمریکا، کره‌جنوبی و چین بوده‌اند. طبق آمار، 85 درصد دنبال‌کنندگان Esports را آقایان و 15 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. سن دنبال‌کنندگان بین اعداد 18 الی 35 سال بوده است. در سال 2017 تعداد تماشاچی‌های بازی League of Legends به عدد 70 میلیون نفر رسید.

باید اشاره کرد که در کنار پخش آنلاین رویداد Esports، این مسابقات در ورزشگاه‌های مخصوص بازی‌های ویدیویی برگزار می‌شود و تماشگران زیادی هم در سالن حضور دارند. جو سالن‌های این مسابقات فوق العاده و بسیار شبیه به استادیوم‌های فوتبال است. این استادیوم‌ها سرپوشیده و دارای نورپردازی‌های خاص هستند.

چرا رویداد Esports محبوبیت بالایی دارد؟

محبوبیت رویداد Esports ارتباط مستقیمی با علاقه گیمرها به رقابت دارد. گیمرها عاشق رقابت هستند و می‌خواهند در هر یک از بازی‌های ویدیویی بهترین باشند. مسابقات Esports این امکان را به آن‌ها می‌دهد که در سخت‌ترین و نزدیک‌ترین شرایط با یکدیگر به رقابت بپردازند.

برنده شدن و بهترین بودن، هدف اصلی تمام گیمرها است. در تمام بازی‌های دنیا هدف اصلی، انجام مراحل بازی برای پیروزی نهایی است و در بازی‌های چندنفره نیز هدف اصلی، اول بودن است. در مسابقات Esports،‌ گیمرها می‌توانند بهترین در جهان باشند و بهترین بودن، یک عنوان وسوسه‌انگیز برای گیمرها است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود مسابقات Esports در بین گیمرها بسیار محبوب باشد، در دسترس بودن بازی‌های ویدیویی است. برای شرکت در مسابقات Esports شما نیاز به تمرینات فیزیکی طاقت‌فرسا چندین ساله ندارید و تنها با یک کامپیوتر شخصی و تمرینات مداوم، می توانید در بزرگ‌ترین تورنمنت بازی‌های ویدیویی شرکت کنید.

اهمیت جوایز مسابقات Esports، قطعا یکی از دلایل اصلی محبوبیت Esports است. بسیاری از گیمرهایی که در Esports شرکت می‌کنند، کسانی هستند که بازی‌کردن شغل آن‌ها است و بردن این جایزه برای آن‌ها بسیار مهم است. همچنین برای بهترین بودن در بازی‌های ویدیویی شما نیاز به جدیدترین و قوی‌ترین کامپیوترها دارید و هزینه تهیه این وسایل بسیار بالا است. در نتیجه برای گیمرهایی که در مسابقات Esports شرکت می‌کنند، جوایز نهایی این مسابقات اهمیت زیادی دارد.

شرایط شرکت در Esports چیست

شاید برای شما هم سوال پیش‌آمده باشد که شرایط شرکت در Esports چیست. شرکت در مسابقات Esports نیاز به رعایت پیش‌نیازهای خاصی دارد اما مهم‌ترین مولفه این مسابقه برای قبول کردن گیمرها، حرفه‌ای بودن آن‌ها است. با توجه به این که افراد با حضور در تیم‌ها می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند، برای انتخاب شدن توسط سرپرست تیم‌ها باید در بین برترین گیمرهای جهان قرار داشته باشند.

تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات، گیمرهای خود را از طریق استریم‌های جهانی و سرویس‌های آن‌ها مانند توئیچ انتخاب می‌کنند. اگر شما بتوانید در استریم بازی‌های خود قوی ظاهر شوید و نظر سرپرست این تیم ها را جذب کنید، می‌توانید در مسابقات Esports شرکت کنید.

جوایز Esports چیست

شاید بتوان گفت جذاب‌ترین بخش مسابقات Esports، بخش جوایز این مسابقات است. بسیاری از گیمرها برای برنده شدن و دستیابی به جوایز سنگین این مسابقات، در آن شرکت می‌کنند. در برخی رشته‌ها جایزه رتبه اول به چندین میلیون دلار هم می‌رسد. برای مثال جایزه بازی DOTA 2 در سال 2016 برای تیمی که رتبه اول را به‌دست می‌آورد، نه میلیون دلار بود. 

درآمد اصلی بسیاری از گیمرهای بزرگ این رویداد از طریق استریم بازی‌های خود در پلتفرم‌هایی مانند Twitch به‌دست می‌آید. یکی از بزرگ‌ترین گیمرهای رویداد Esports که از سال 2007 در این مسابقات حاضر بوده است، در مصاحبه خود فاش کرد که چیزی در حدود 500 هزار دلار در یک ماه، از طریق استریم بازی‌های خود درآمد کسب کرده است.

گردش مالی در Esports؛ غیرقابل باور

ابعاد رویداد Esports زمانی آشکار می‌شود که بدانیم گردش مالی این مسابقه در سال 2018 چیزی در حدود 906 میلیون دلار بوده است. پیش‌بینی می شود برای سال 2022 این درآمد به بالای یک میلیارد دلار هم برسد. رویداد Esports از روش‌های مختلفی مانند فروش بلیط، تبلیغات، اسپانسرها و کمک مالی شرکت‌های سازنده بازی‌ها کسب درآمد می‌کند. باید اشاره کرد که شرکت‌های سازنده بازی‌هایی که در رویداد Esports شرکت دارند، مقداری از هزینه جوایز این رویداد را پرداخت می‌کنند. با توجه به اهمیت این مسابقات در دیده‌شدن بازی‌های مختلف، شرکت‌های بازی‌سازی برای مطرح شدن بازی‌ خود در دنیا، پرداخت برخی هزینه‌های رویداد را انجام می دهند.

جام‌جهانی فورتنایت؛ سه میلیون دلار برای یک نفر!

سال 2019 بود که کمپانی سازنده بازی بتل رویال فورتنایت تصمیم گرفت تا در سری مسابقات Esports، جام‌جهانی بازی فورتنایت را برگزار کند. در پایان این رقابت، یک نوجوان توانست جایزه سه میلیون دلاری مسابقات را به تنهایی برنده شود. در این مسابقات بیش از 40 میلیون نفر شرکت می‌کردند که از بین این تعداد، فقط 100 نفر موفق به دریافت جایزه 50 هزار دلاری شدند. از بین این 40 میلیون نفر هم، فقط یک نفر توانست جایزه سه میلیون دلاری مسابقات را ببرد. رقابت در مسابقات Esports بسیار سخت است و نمی‌توان به راحتی در این مسابقات برنده شد.

لیگ Esports چیست

DOTA 2: بازی DOTA 2 دارای بالاترین جایزه در میان بازی‌های رویداد Esports است. لیگ این بازی با 59 تیم، 15 میلیون تماشا و جایزه 25 میلیون دلاری برگزار می‌شود

League of Legends: لیگ بازی League of Legends دارای 44 میلیون بیننده، 24 تیم و جایزه هفت میلیون دلاری است. بازی League of Legends دارای بیشترین بیننده در میان بازی‌های دیگر رویداد Esports است

PUBG: بازی پابجی در لیگی با 800 هزار نفر تماشاکننده، 20 تیم و دو میلیون دلار جایزه برگزار می‌شود. بازی پابجی به‌تازگی به رویداد Esports اضافه شده است

Overwatch: یکی از بازی‌های دیگر رویداد Esports بازی Overwatch با 300 هزار تماشاگر، 20 تیم و جایزه پنج میلیون دلاری است

CS:GO: بازی کانتر استرایک یکی از قدیمی‌ترین بازی‌ها در رویداد Esports است. لیگ این بازی با بیش از 40 تیم، یک میلیون دلار جایزه و یک میلیون و 200 هزار بیننده برگزار می‌شود

Fortnite: فورتنایت بتل رویال محبوب رویداد Esports است. جایزه لیگ این بازی 30 میلیون دلار است و با بیش از 40 میلیون رقابت‌کننده برگزار می‌شود. مسابقات این بازی هم بیش از دو میلیون نفر تماشاگر دارد.

مسابقات Esports در ایران

در ایران رویداد Esports برگزار نمی‌شود و شما هم نمی‌توانید به‌عنوان یک تیم ایرانی در این رقابت‌ها شرکت کنید. اگر گیمر خوبی باشید ممکن است تیم‌های حاضر در این رقابت‌، با شما برای حضور در تیم خود قرارداد امضا کنند. به‌صورت رسمی امکان حضور تیمی از ایران در این مسابقات نیست. 

با توجه به تعداد بالای گیمرهای ایرانی، مسابقات جام قهرمانی بازی‌های ویدیویی در ایران نیز برگزار می‌شود. در سال 1399، رشته‌های کانتر استرایک، فیفا، DOTA 2، کوییز آو کینگز و PES در مسابقات جام قهرمانی بازی‌های ویدیویی در ایران حضور داشتند و گیمرهای ایرانی در این رشته‌ها با یکدیگر به رقابت پرداختند.

هرچند که در مارکوورس به عنوان یک شبکه اجتماعی از گیمرها و مرجع مسابقات میتوانید با گیمرهای ایرانی و خارجی به رقابت بپردازید و جوایز بزرگی را دریافت کرده و حتی در این مسابقات شرکت کنید.

مسابقات Esports؛ گیم را حرفه‌ای دنبال کنید

در این مطلب به سوال Esports چیست که در ذهن شما ایجاد شده بود پاسخ دادیم. صنعت گیم در کشورهای پیشرفته به یک صنعت پولساز و بزرگ تبدیل شده است. ارزش برخی از شرکت‌های بازی‌سازی غربی از درآمد ناخالص برخی کشور‌های آسیایی بیشتر است و این خود نشان‌دهنده بزرگی این صنعت پول‌ساز است.

 مسابقات Esports، یکی دیگر از نشانه‌های رشد و پیشرفت صنعت گیم است. طی دو دهه اخیر بازی‌های ویدیویی به‌مرور از یک تفریح، به یک حرفه‌ تبدیل شده‌اند. بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای بازی‌های ویدویی، درآمد بالاتری به نسبت برخی از افراد شاغل در مشاغل سخت دارند. مسابقات Esports در چندین لیگ و با حضور میلیون‌ها گیمر و چند صد میلیون بیننده برگزار می‌شود. 

اگر گیمر هستید و میخواهید در مسابقات بازی مورد علاقه خود شرکت کنید میتونید با چند کلیک رایگان در مارکوورس ثبت نام کنید و از خدمات خرید و فروش فروشگاه متمرکز هم استفاده کنید و درآمدزایی داشته باشید!

تگ ها: Esports

Marcoverse

مارکوورس نقطه عطف صنعت بازی در ایران. در مارکوورس دنیایی از سرگرمی هاست که نه تنها مرجعی برای برگزاری رویداد های مسابقه است، درون خود دارای یک ...

1 نظر

فرشاد
فرشاد
· 340 روز پیش

مجوز تاسیس باشگاه ورزشهای الکترونیک ، باید ها و نباید های قانونی ، لطفاً در این مورد توضیحاتی بدهید ، چون من هر چی گشتم تو اینترنت نتونستم پاسخ پیدا کنم

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوورس قرار دهید؟