نتایج بیشتری یافت نشد

رویداد گیمینگ E3 چیست | هرآنچه که باید درباره این رویداد تابستانه گیمینگ بدانید

رویداد گیمینگ E3 چیست و چه کسانی در آن حضور دارند

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که عبارت "رویداد گیمینگ E3 چیست" را جست‌وجو می‌کنند، باید بگوییم که رویداد گیمینگ E3، یک رویداد جذاب برای طرفداران بازی‌های ویدیویی است که سالانه برگزار می‌شود و شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی بسیاری در آن حضور دارند. در رویداد E3 همواره بازی‌های جدید معرفی می‌شوند، گیم‌پلی آن‌ها به گیمرها نشان داده می‌شود و بازی‌های اخیر کمپانی‌ها نیز مورد نقد قرار می‌گیرند. در سال‌های اخیر دسترسی برای عموم به رویداد E3 فراهم شده است اما به دلیل شیوع کرونا، دو سال است که این رویداد به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل این رویداد جذاب بپردازیم.


همه چیز درباره E3

شاید برای شما نیز پیش بیاید که از خود بپرسید رویداد گیمینگ E3 چیست. رویداد E3 (مخفف Electronic Entertainment Experience) یک رویداد تجاری برای صنعت بازی‌های ویدیویی است. در ای 3 انواع بازی‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند. به همین خاطر، سالانه توسعه‌دهندگان، ناشران و سازندگان بازی‌های مختلف، در این رویداد حضور پیدا می‌کنند تا بازی‌های خود را به عموم معرفی کنند.

رویداد E3 شامل یک طبقه نمایشگاهی برای توسعه دهندگان، ناشران و تولیدکنندگان است تا عناوین و محصولات خود را برای فروش در سال آینده به نمایش بگذارند. قبل و در حین رویداد، ناشران و سازندگان سخت افزار معمولا کنفرانس‌های مطبوعاتی برای اعلام بازی‌ها و محصولات جدید برگزار می‌کنند.

با گذر زمان، E3 از نظر اهمیت و تاثیر به بزرگترین نمایشگاه بازی سالانه تبدیل شده است. E3 2017 برای اولین بار برای عموم آزاد شد و در آن زمان بیش از 15 هزار نفر از این رویداد دیدن کردند. E3 هر ساله در ماه ژوئن در محل مرکز همایش لس آنجلس در ایالات متحده برگزار می‌شود. E3 2020 به دلیل همه‌گیری COVID-19 به طور کامل لغو شد. E3 2021 به صورت یک رویداد مجازی فقط آنلاین برگزار شد و E3 2022 نیز به دلیل شیوع سویه امیکرون، قرار است به همین صورت برگزار شود.

تاریخچه نمایشگاه E3

اگر به دنبال پاسخ برای سوال رویداد گیمینگ E3 چیست هستید، بد نیست کمی هم با تاریخچه این رویداد آشنایی داشته باشید. قبل از E3، ناشران بازی برای نمایش محصولات جدید برای عرضه در آینده و همچنین پیش‌فروش آن‌ها به خرده‌فروشان می‌سپردند که بازهای مورد نظر را برای آن‌ها تبلیغ کنند. چرا که آن‌ها نیز همایش‌هایی برای معرفی بازی داشتند که در ابعادی بسیار کمتر از ای 3 برگزار می‌شود. از آنجایی که صنعت بازی در اوایل دهه 1990 به سرعت رشد کرد، متخصصان صنعت احساس کردند که از نمایشگاه‌های تجاری قدیمی دیگر نمی‌توان کسب درآمد کرد. 

پت فرل، خالق GamePro که متعلق به گروه بین المللی داده (IDG) بود، ایده‌ای برای راه‌اندازی یک نمایشگاه تجاری اختصاصی برای بازی‌های ویدیویی را بیان کرد. اینگونه بود که برای کسب درآمد بیشتر و البته گسترش بیشتر صنعت گیمینگ، رویداد گیمینگ E3 ایجاد شد.

اگرچه چندین شرکت برای ارائه در اولین رویداد E3 موافقت کردند، Ferrell متوجه شد که CEA به شرکت‌های بازی‌های ویدیویی فضای اختصاصی را در CES بعدی پیشنهاد داده است، که با رویداد برنامه‌ریزی شده E3 مغایرت داشت و شرکت‌ها را در دوراهی قرار می‌داد و بسیاری تصمیم می‌گرفتند که در ای 3 شرکت نکنند. اما چند ماه بعد CES لغو شد و پس از آن ای 3 به عنوان بزرگترین رویداد گیمینگ سالانه شناخته شد.

چگونه ای 3 به بزرگترین نمایشگاه بازی جهان تبدیل شد

در سال‌های ابتدایی تاسیس رویداد گیمینگ E3، استقبال چندانی از آن نمی‌شود و شرکت‌های بزرگ کمی نیز در آن حضور داشتند. اما چه شد که در حال حاضر به ای 3 لقب بزرگترین گردهمایی بازی‌سازهای جهان را می‌دهند؟ در ادامه به فراز و نشیب‌های این رویداد تا به امروز می‌پردازیم.

1995-2006: رشد و موفقیت در دهه اول

اولین رویداد رسمی‌ ای 3 از 11 تا 13 می ‌1995 در مرکز رویدادهای لس آنجلس برگزار شد، که به طور کلی محل کنفرانس در سال‌های آینده نیز شناخته می‌شد. مسئولان این رویداد در ابتدا مطمئن نبودند که این رویداد چقدر موفقیت آمیز خواهد بود، اما در پایان گردهمایی، مردم بیشتر فضا را در مرکز همایش رزرو کردند و بیش از 40000 شرکت‌کننده در آن حضور داشتند.

در سال 1996، IDG و IDSA نسخه ژاپنی E3 را برای آماده شدن برای یک سری رویدادهای جهانی در Makuhari Messe در توکیو (به عنوان E3 Tokyo '96) با همکاری TV Asahi امتحان کردند. اگرچه Sony Computer Entertainment اسپانسر اصلی گردهمایی بود، این شرکت حمایت خود را به نفع نمایشگاه PlayStation لغو کرد. سگا در آخرین لحظه کنار کشید و نینتندو تنها شرکت بزرگی بود که در این رویداد ظاهر شد

سال‌های 2007-2008: دو سال سخت برای E3

پس از گردهمایی سال 2006 ای 3، IDSA متوجه شد که بسیاری از غرفه‌داران نگران هزینه‌های بالای ارائه در این رویداد بودند و بین 5 تا 10 میلیون دلار برای غرفه‌های خود هزینه کردند. آن‌ها همچنین دریافته بودند که بخش بزرگی از شرکت کنندگان وبلاگ نویسان و شرکت کنندگانی بودند که شرکت‌ها آن‌ها را حرفه‌ای این صنعت نمی‌دانستند. این شرکت‌کنندگان اضافی باعث کاهش میزان فروش تولیدکنندگان بازی‌ها شده بودند. در همین راستا، برخی از شرکت‌ها قصد داشتند تا در آن سال از این گردهمایی خارج شوند. برای جلوگیری از این امر، ESA در ژوئیه 2006 اعلام کرد که E3 به دلیل تقاضای بسیار زیاد غرفه‌داران، کوچک‌سازی و بازسازی می‌شود و شرکت‌کنندگان را به افرادی از بخش‌های رسانه و خرده‌فروشی محدود می‌کند.

در سال‌های 2007 و 2008، E3 به E3 Media and Business Summit تغییر نام داد و به بازه زمانی برگزاری جولای منتقل شد. نمایش سال 2007 در Barker Hangar در فرودگاه سانتا مونیکا و سایر هتل‌های مجاور در سانتا مونیکا و کالیفرنیا با حضور محدود به حدود 10000 برگزار شد. رویداد سال 2008 به مرکز کنوانسیون لس آنجلس بازگشت، اما تعداد شرکت کنندگان در حدود 5000 نفر محدود شده بودند.

سال‌های 2009–2015: بازگشت به قالب بزرگ‌تر

در پاسخ به شکایات دو سال گذشته، ESA اعلام کرد که E3 2009 ظریفتی بیشتر خواهد داشت، اما تعداد شرکت کنندگان را در حدود 45000 محدود کرده و برای عموم بسته می‌شود. تمام E3‌های بعدی در ژوئن سال تقویمی در مرکز همایش‌های لس آنجلس برگزار شدند.

شرکت Electronic Arts در سال 2016، یک رویداد جداگانه EA Play را در محلی نزدیک برای اعلام و نمایش عناوین خود راه اندازی کرد و دلیل این حرکت را عدم دسترسی عمومی به نمایش اصلی E3 عنوان کرد. فروشندگان دیگر، مانند مایکروسافت و سونی از رویدادهای قبل از E3 برای نمایش اطلاعات سخت افزاری استفاده کرده‌اند و رویداد E3 را برای پوشش بازی‌های جدید برای این سیستم‌ها واگذار کرده‌اند.

سال‌های 2016–2019: باز شدن رویداد ای 3 برای عموم

در رویداد E3 2016، یک رویداد جداگانه اما رایگان "E3 Live" در فضای L.A. Live در نزدیکی محل برگزاری ای 3 برگزار شد که قرار بود به ارائه یک نسخه در مقیاس کوچک از تجربه E3 کمک کند. در حالی که قرار بود در این رویداد در حدود 20 هزار نفر شرکت کنند، اما از آن استقبال نشد. همچنین به دلیل حضور عموم، در آن سال شلوغی‌های بسیاری ایجاد شد و شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه شدند.

سال 2018، برگزارکنندگان ای 3 تصمیم گرفتند تا زمان حضور عموم را از شرکت‌ها جداکنند. به این صورت که شرکت‌ها می‌توانند تا 3 ساعت پیش از حضور عموم، در نمایشگاه حضور داشته باشند. این کار باعث شد که ظرفیت پذیرش عموم تا 68 هزار نفر افزایش پیدا کند.

سال 2020–اکنون؛ تاثیر همه‌گیری COVID-19

اعضای ESA افزایش تعداد بازدیدهای عمومی را از 15000 به 25000 برای نمایشگاه 2020 تصویب کردند. علاوه بر این، با این تغییرات، ESA در نظر داشت یک روز اضافی را در روز سه‌شنبه هفته برگزاری رویداد اضافه کند که مردم بتوانند در آن روز برای خرید مجوز ورود به ای 3 اقدام کنند.

سونی در سال 2020 تایید کرد که در نمایشگاه 2020 شرکت نمی‌کند. این شرکت بر این باور بود که ای 3 2020 نمی‌تواند انتظارات آن‌ها را برآورده کند. به همین خاطر، این کمپانی بازی‌های خود را در رویدادهای دیگر به نمایش گذاشت.

در آخرین ماه‌های نزدیک به برگزاری رویداد گیمینگ E3 2020، همه‌گیری COVID-19 نگرانی‌هایی را در رابطه با گردهمایی‌های بزرگی مانند E3 ایجاد کرد. در اواخر 4 مارس 2020، ESA همچنان در نظر داشت E3 2020 را برگزار کند، اگرچه اظهار داشت که آن‌ها وضعیت شیوع را زیر نظر دارند. در 11 مارس 2020، ESA اعلام کرد که E3 2020 به دلیل COVID-19 لغو شده است.

همچنین ESA ادعا کرد که آن‌ها به طور کامل هزینه شرکت کنندگان و غرفه داران احتمالی را بازپرداخت می‌کنند و یک جایگزین آنلاین ابداع می‌کنند که غرفه داران را قادر می‌سازد در طول همان هفته به جای یک جلسه فیزیکی، ارائه‌های مجازی را برگزار کنند. با این حال، در تاریخ 7 آوریل 2020، ESA اعلام کرد که اختلال ناشی از بیماری همه گیر، میزبانی یک معادل آنلاین را غیرممکن کرده است و این رویداد را به طور کامل لغو می‌کند.

کمپانی‌هایی که در E3 2021 شرکت کردند

برای شرکت در رویداد گیمینگ E3 الزامی برای شرکت‌ها وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند در صورت عدم تمایل به حضور در این گردهمایی، در آن شرکت نکنند. اما سال 2021 در کنار آنلاین بودن، توانست شرکت‌های بازی‌ساز و ناشر بزرگ بسیاری را به سمت خود جذب کند. در ادامه لیستی از برخی کمپانی‌هایی که در ای 3 2021 حاضر بودند و برخی رویدادهای کوچک در این گردهمایی آشنا می‌شویم:

IGN Expo

Wholesome Games

Ubisoft

Devolter Digital

GearBox Entertainment

Bethesda

Microsoft

Square Enix

Warner Brothers

Capcom

Take-Two

Limited Run Games

Nintendo

Bandai Namco

EA Play

PC Gaming Show

Future Games Show


معرفی بازی‌های رونمایی شده در آخرین نمایشگاه ای 3

تقریبا تمام شرکت‌های ساخت یا توزیع بازی‌های ویدیویی، بازی‌های متنوعی را در سال 2021 در ای 3 به نمایش گذاشتند. از جمله این شرکت‌ها نیز می‌توان به 

بازی WarioWare: Get It Together (نینتندو سوییچ)

سری مینی بازی‌های پر هرج و مرج بسیار برای گیرمها خوشایند هستند؛ شما می‌توانید واریو ویر را با دوستان خود به صورت مولتی پلیر تجربه کنید. این بازی یکی از بازی‌های نینتندو بود که توانست در رویداد گیمینگ E3 خودنمایی کند.

بازی Metroid Dread (نینتندو سوییچ)

اولین ماجراجویی دوبعدی برای نینتندو سوییچ، بایزی متروید درد است که پس از مدت‌ها برای این کنسول عرضه شده است. در نظر داشته باشید که در این بازی، شما در مقابل روبات‌های مختلفی قرار می‌گیرد و با کمک اسلحه و هوش خود، باید بتوانید آن‌ها را از سر راه بردارید.

بازی Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 برای نینتندو سوییچ

افسانه زلدا، بازی جدید شرکت نینتندو است که توانست در E3 2021 توجهات بسیاری را به سمت خود جلب کند. این بازی در جهانی استفاده می‌افتد که جزایر به صورت شناور در آسمان قرار دارند و باعث می‌شوند که شما بعد جدیدی از دنیای علمی‌تخیلی را تجربه کنید.

بازی Redfall (کنسول بازی ایکس باکس و کامپیوتر)

آخرین پروژه از تیم فوق با استعداد Arkane (Dishonored)، یک بازی جهان باز و کوآپ کشتار خون آشام است که در آن، شما در یک شهر جزیره‌ای کوچک که توسط خون‌خواران محاصره شده‌اید. شما در این بازی باید با کمک هم‌تیمی‌های خود برای بقا تلاش کنید.

بازی Halo Infinite؛ بازی مورد انتظار طرفداران مایکروسافت


بازی هالو اینفینیت یکی از بازی‌هایی بود که در رویداد گیمینگ E3 2021 سروصدای زیادی به پا کرد. این بازی یک بازی سینگل پلیر و مولتی پلیر است که دست شما برای شخصی‌سازی کارکتر خود بسیار باز است و تقریبا هر لباسی را می‌تواند تن او کنید.

بازی Forza Horizon 5

با جست‌وجو عبارت "رویداد گیمینگ E3 چیست 2021" متوجه می‌شوید که کمپانی مایکروسافت در این سال بازی فورزا هورایزن 5 را معرفی کرده است. سری بازی‌های مسابقه‌ای فورزا، بازی‌های ماشینی با جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز و جهان باز هستند که در نسخه جدید آن، شما در کشور مکزیک حضور دارد. در ای 3 بیان شد که در این بازی ویرانه‌های باستانی، سواحل، جنگل‌ها و شهرها با بالاترین دقت ممکن ساخته شده‌اند.

بازی SALKER 2: Heart of Chernobyl؛ این بازی همه را به وجد آورد

بازی استالکر یک بازی تیراندازی وحشتناک پساآخرالزمانی است که یک تور وحشیانه دیگر از منطقه مرده چرنوبیل را ارائه دهد. این بار شما با محیطی وسیع در جهان باز، جناح‌های جدیدی برای مبارزه و روایت‌هایی تاریک مواجه می‌شوید که باید با نهایت دقت از کنار آن‌ها عبور کنید.

بازی Battlefield 2042 (کامپیوتر، پلی استیشن، ایکس باکس)

اگر عبارت رویداد گیمینگ E3 چیست را سرچ کنید، متوجه می‌‎شود که در آخرین سال برگزاری آن بازی بتلفیلد 2042 توانست بسیار محبوب ظاهر شود. بازی بتلفیلد 2042 بازی جدید شرکت EA است که این بار قصد دارد به خوبی در مقابل کالاف دیوتی قد علم کند. این بازی در ای3 سال 2021 معرفی شد و توانست توجهات بسیاری را به سمت خود جلب کند. لازم به ذکر است که بتلفیلد 2042 از همان ابتدا برای کنسول‌های نسل جدید نیز عرضه خواهد شد.

رویداد گیمینگ E3 2022 را از دست ندهید

رویداد E3 برای اینکه به برترین گردهمایی در زمینه بازی‌های ویدیویی تبدیل شود، راه زیادی را طی کرده و با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو شده است. از جمله شرکت‌های حاضر در این رویداد نیز می‌توان به EA، Nintendo و Capcom اشاره کرد.

به دلیل برگزاری رویداد گیمینگ E3 در کشور آمریکا، بسیاری از ما امکان حضور در آن را نداریم. اما به لطف ویروس کرونا، این رویداد در سال 2022 نیز به همین دلیل، به صورت مجازی برگزار می‌شود و از این رو می‌توانید زمانی که پشت کامپیوتر خود در منزل نشسته‌اید، این رویداد شگفت‌انگیز را تماشا کنید.

اگر گیمر هستید و میخواهید در مسابقات بازی مورد علاقه خود شرکت کنید میتونید با چند کلیک رایگان در مارکوورس ثبت نام کنید و از خدمات خرید و فروش فروشگاه متمرکز هم استفاده کنید و درآمدزایی داشته باشید!

تگ ها: Esports

Marcoverse

مارکوورس نقطه عطف صنعت بازی در ایران. در مارکوورس دنیایی از سرگرمی هاست که نه تنها مرجعی برای برگزاری رویداد های مسابقه است، درون خود دارای یک ...

0 نظر

برای ارسال دیدگاه باید وارد سیستم شوید. برای ورود کلیک کنید.

تمایل دارید مطلب خود را در وبلاگ مارکوورس قرار دهید؟